آموزش و خدمات, معرفی محصولات CNC

کوپلینگ آلومنیومی انعطاف پذیر سایز 20 مدل JM-C

کوپلینگ آلومنیومی انعطاف پذیر مدل JM-C

 

  • ساخت چین
  • مدل: JM20C
  • قطر خارجی: 20 میلی متر
  • قطر داخلی 4 میلی متر
  • طول: 30 میلی متر
  • گشتاور: 1.5 نیوتن متر
  • جنس: الومینیوم
  • قابلیت سوراخکاری تا 10 میلیمتر

 

مشخصات کوپلینگ

مشخصات کوپلینگ

مشخصات کوپلینگ

 

 

 

کوپلینگ چیست؟

کوپلینگ به معنی اتصال دهنده دو قطعه می‌باشد.

در صنعت، منظور از کوپلینگ قطعه ای است که دو شفت را به هم وصل می‌کند. به عبارت ساده ، کوپلینگ ها قطعات مکانیکی هستند که برای انتقال نیرو یا گشتاور از یک شافت به شافت دیگر استفاده می شوند. نیرو را می توان با تنظیمات مختلف دنده یا درایو فقط در صورت موازی بودن شافت‌ها انتقال داد. هنگامی که شافت ها در یک خط مستقیم قرار می‌گیرند و قرار است نیرو از انتهای یک شفت به شفت دیگر منتقل شود، از کوپلینگ استفاده می شود. البته کوپلینگ ها انواع مختلفی دارند و نوعی از کوپلینگ ها وجود دارند که مناسب انتقال نیرو بین دو شفت غیر موازی ( یعنی هنگامی که بین دو شفت ، زاویه وجود دارد) هستند که در ادامه با آن آشنا خواهیم شد.

 

کاربرد های مختلف کوپلینگ

کوپلینگ ها کاربرد های مختلفی دارند. هدف اصلی از کاربرد کوپلینگ ها ، اتصال دو قطعه برای انتقال نیرو از یکی به دیگری و نهایتا تبدیل نیرو به حرکت است.مثلا ممکن است در یک ماشین صنعتی به دنبال اتصال سرووموتور به یک شفت باشیم. هدف دیگر ، جذب ناهمانگی است.در برخی موارد ممکن است هنگام نصب کوپلینگ ها خطا وجود داشته باشد و یا ممکن است درایور و قطعه متصله به آن از نظر ارتفاع یا موازی بودن ، کاملا تراز نباشند که این امر موجب فشار و سایش بیشتر بین قطعات و در نتیجه کاهش عمر مفید آن ها می‌شود. در این مواقع ، یک کوپلینگ این آثار مخرب را جذب می‌کند و از آسیب به قطعات جلوگیری می‌کند. علاوه بر این، ممکن است در طراحی قطعات صنعتی ، خطاهای بسیار کوچکی در اندازه، بعد ، اتصالات و … وجود داشته باشد.در این مواقع استفاده از کوپلینگ بین این قطعات ، موجب کاهش نوسان در حرکت و نهایتا عملکردی بهتر و مفید تر می‌شود.

انواع کوپلینگ ها

به طور کلی کوپلینگ ها به دو دسته کوپلینگ های صلب و کوپلینگ های انعطاف پذیر تقسیم می‌شوند.

 

کوپلینگ های انعطافی

کوپلینگ‌های انعطاف ماده به طور معمول نیازی به روغن‌کاری ندارند و تحت «برش» (Shear) و فشار به خوبی عمل می‌کنند و می‌توانند در شرایط عدم انطباق شفت‌ها به صورت زاویه‌ای، موازی و محوری کارکرد داشته باشند. از نمونه‌های این نوع کوپلینگ‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد که در ادامه به توضیح آن‌ها خواهیم پرداخت.

  • «آرواره‌ای» (Jaw) یا فکی
  • «غلاف» (Sleeve)
  • «تایری»‌ (Tire) یا لاستیکی
  • «صفحه‌ای» (Disc) یا دیسکی
  • «دیافراگمی» (Diaphragm)

 

کوپلینگ آرواره‌ای

این کوپلینگ، گشتاور وارده را از طریق فشرده شدن یک قطعه الاستومری موسوم به «عنکبوتی» (Spider) منتقل می‌کند. این قطعه میانی، بین دو آرواره درگیر دو طرف کوپلینگ قرار می‌گیرد. از این قطعه به منظور کاهش ارتعاشات بویژه در دستگاه‌هایی با گشتاور پایین استفاده می‌شود.

کوپلینگ آرواره ای

کوپلینگ غلافی

این وسیله، گشتاور پایین تا متوسط را به کمک غلاف و توپی نر و ماده منتقل می‌کند. ماده رابط میانی، الاستومری از جنس «EPDM»، نئوپرن یا «Hytrel» است که برای اصلاح عدم انطباق شفت و کاهش ارتعاش و حرکت طولی شفت‌ها در گشتاورهای پایین تا متوسط مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کوپلینگ غلافی

کوپلینگ تایری

این نوع از کوپلینگ،‌ المانی از جنس پلی‌اورتان یا رابر دارد که بین دو توپی قرار گرفته است. به کمک این کوپلینگ‌ها می‌توان ضربات و ارتعاش را کاهش داد و در شفت‌های غیر همراستا از آن‌ها استفاده کرد. نصب این کوپلینگ‌ها بسیار ساده است و نیازی به جابجایی توپی‌‌ها یا سایر اتصالات ندارد. همچنین، در گشتاورهای مختلف و سرعت‌های متوسط تا بالا می‌توان از آن‌ها بهره گرفت.

کوپلینگ تایری

کوپلینگ صفحه ای یا دیسکی

اساس کار کوپلینگ‌های دیسکی بر اساس انتقال گشتاور به کمک یک صفحه (دیسک) است. این کوپلینگ‌ها به طور معمول شامل دو توپی، دو دیسک و یک عضو (جداکننده) میانی هستند که در سرعت‌های بالا می‌توان از آن استفاده کرد که هیچ «پس‌زنی»‌ (Backlash) یا «لقی» هم در آن‌ها دیده نمی‌شود و حرکات طولی شفت‌ها نیز محدود شده است.

کوپلینگ دیافراگمی

کوپلینگ‌های دیافراگمی از یک یا چند صفحه یا دیافراگم استفاده می‌کنند تا گشتاور از بخش خارجی صفحه انعطاف‌پذیر به بخش داخلی منتقل شود و از آن‌جا و از طریق یک جداکننده به بخش خارجی صفحه خارجی در طرف مقابل انتقال پیدا کند.

در صورت همراستا نبودن شفت‌ها، انحراف قطر خارجی دیافراگم، متناسب با قطر داخلی دیافراگم خواهد بود. از این نوع کوپلینگ‌ها در گشتاور و سرعت بالا بهره می‌گیرند.

 

کوپلینگ های مکانیکی

در ادامه این مطلب سعی می‌کنیم انواع کوپلینگ‌های مکانیکی را مورد بررسی قرار دهیم که بیشتر آن‌ها نیاز به روغن‌کاری دارند. با وجود اینکه کوپلینگ‌های مختلفی وجود دارند که از روغن‌ها بهره می‌برند، سه نوع طراحی مختلف را می‌توان در آن‌ها پیدا کرد:‌

  • دنده‌ای
  • زنجیری
  • رشته‌ای

کوپلینگ دنده ای

این نوع از کوپلینگ‌ها شامل پنج جز اصلی یعنی ۲ «توپی»‌ (Hub)، دو «غلاف» (Sleeves) و در برخی موارد یک «جداکننده» (Spacer) تشکیل شده‌اند که این اجزا (به غیر از جداکننده) در تصویر زیر آورده شده‌ است. البته قطعات دیگری همچون «واشر فنری» (Lock Washer)، «واشر آب‌بند» (Seal) و همچنین مهره‌ها از جمله اجزای سازنده کوپلینگ‌های دنده‌ای به شمار می‌آیند.

زمانی که فاصله بین شفت‌ها کم باشد، از جداکننده استفاده نمی‌کنند. همانطور که در تصویر مشاهده می‌شود، توپی‌ها دارای دندانه‌های خارجی و غلاف‌ها دارای دندانه‌هایی داخلی، هماهنگ با دندانه‌های خارجی هستند.

کوپلینگ دنده ای
اجزای کوپلینگ دنده‌ای

برای این‌که عدم انطباق شفت‌ها اصلاح شود، دنده‌های خارجی کمی باریک‌تر از فاصله بین دنده‌های داخلی هستند. فضایی که از این طریق ایجاد می‌شود موسوم به «لقی» (Backlash) است و به دنده‌های توپی اجازه می‌دهد تا موقعیتی زاویه‌ای داشته باشند که در تصویر زیر قابل مشاهده خواهد بود.

نیاز به روغن‌کاری با در نظر گرفتن حرکت کشویی توپی بر روی دنده‌های غلاف مشخص می‌شود. تصویر زیر، مقطعی از کوپلینگی دنده‌ای را به همراه توپی و غلاف نشان می‌دهد. با توجه به این‌که کوپلینگ به صورت «غیرهمراستا» (Misaligned) قرار دارد، خط مرکزی دنده‌های توپی (BB)، بر خط مرکزی غلاف (AA) منطبق نمی‌شود. بنابراین،‌ دنده پایینی توپی، در سمت چپ خط AA قرار می‌گیرد اما بعد از نصف چرخش، این دنده در بالا و سمت راست AA جای می‌گیرد.

با وجود این‌که هر دنده توپی همواره با یک دنده غلاف درگیر است اما در طول محور آن حرکتی کشویی (به طرف جلو و عقب) خواهد داشت. این حرکت دنده‌ها به میزان زاویه عدم انطباق و قطر متوسط دنده بستگی دارد.

کوپلینگ زنجیری

«کوپلینگ‌های زنجیری» (Chain Couplings) تنها از سه جزء یعنی دو خورشیدی و یک زنجیر کوتاه دو ردیفی تشکیل شده‌اند. از کوپلینگ‌های زنجیری در سرعت‌های پایین بهره می‌گیرند اما برای سرعت‌های بالا می‌توان از پوشش پلاستیکی یا فلزی استفاده کرد تا روان‌کاری نیز صورت بگیرد.

از این نوع کوپلینگ زمانی استفاده می‌شود که جدایش شفت‌ها کوتاه باشد. اصول عملکرد این نوع کوپلینگ‌ها مشابه با کوپلینگ‌های دنده‌ای است به گونه‌ای که خورشیدی‌ها را به عنوان توپی و زنجیر را به صورت دو غلاف در نظر می‌گیریم.

کوپلینگ رشته ای

«کوپلینگ‌های رشته‌ای فولادی» (Steel Grid Couplings)، انعطاف‌پذیری بیشتری نسبت به کوپلینگ زنجیری دارند و عملکرد آن‌ها نیز مشابه با کوپلینگ دنده‌ای و دارای دو توپی دنده‌ای و یک غلاف به شکل فنرهای تودرتوی فولادی هستند.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *