نکته های نصب صحیح اینورتر

برای تضمین عملکرد ایمن و کار بدون خطر تجهیزات توصیه می شود موارد ایمنی زیر مطالعه گردند:

- قبل از هرگونه تعمیر یا رسیدگی لازم است برق اینورتر قطع شود، وقتی اینورتر در حال کار است تجهیزات برق رسان و نباید قطع و وصل شوند...

- حتی اگر برق مدار قطع شود ممکن است یک بار الکتریکی هنوز درخازن های DC Link باقی بماند که دارای ولتاژ خطرناکی است.

-بر روی بردهای مدار چاپی قطعات حساس وجود دارند، این عناصر خصوصا نسبت به الکتریسیته ساکن حساس هستند.
 -حتما اینورتر را از طریق ترمینال ارت زمین کنید ، نکته ی بسیار مهمی است.

 

شرایط محیط کار درایو :

دمای هوا : ۱۰- تا ۴۰ درجه سانتیگراد ۵۰+ درجه سانتیگراد بدون محافظ گرد و غبار

فشار هوا: از ۸۶ تا ۱۰۶ کیلو پاسکال

ارتفاع نصب : حداکثر ۱۰۰۰ متر از سطح دریا

لرزش و ارتعاش : حداکثر 4.86m/s²  معادل1G  در فرکانس کمتر از  20HZ حداکثر  5.88m/s² معادل1G در فرکانس 20HZ  تا 50HZ

 

نصب صحیح اینورتر

 1.اینورتر را در محلی که در معرض دما یا رطوبت بالا و یا لرزش اضافی باشد قرار ندهید.
 

2.از مایعات ، گازهای خورنده ،گرد و غبار موجود در هوا و یا ذرات معلق فلزی و نظیر آن نیز باید اجتناب شوند.
 

3.در صورت کار در محیط هایی با گرد و غبار فلزی از کولر گازی در تابلو استفاده شود.

 4.اینورتر را باید به صورت عمودی نصب شود و سعی شود که محدودیتی برای عبور جریان هوا از بین پره های رادیاتور و هیت سینک ایجاد نشود.

 5.اینورتر AC تولید حرارت مینماید، برای پراکنده شدن حرارت سعی شود در اطراف درایو، فضای کافی در نظر گرفته شود.

 6.در اینورتر VFD فن برای خنک سازی در نظر گرفته شده است در صورتی که در تابلوی برق شما برخی از وسایل ایجاد حرارت وجود دارند از فن برای تابلو استفاده شود تا در تابلو هوا جریان پیدا کند.

 7.در زمان سیم بندی مطمئن شوید که تمام پیچ ها سفت شده باشند.

 8.در زمان نصب اینورتر واحدهای چندتایی اینورتر ها را می توان در محل نصب کرد می‌توان تمامی آن‌ها را مستقیماً به یک ترمینال زمین (ارت) مشترک متصل کرد.

 9.بعلاوه می توان ترمینال های زمین (ارت)  اینورتر را به صورت موازی نیز متصل کرد که در شکل زیر نشان داده‌شده است و البته نکته مهم این است که در وصل کردن زمین‌ها نباید حلقه یا لوپ ایجاد شود .

  10.هنگامی که درایو در حال کارکردن است سعی نکنید که سیگنال هایی را روی برد مدار آن اعمال کنید.

   11.از به کار انداختن یک موتور القایی استاندارد در سرعت پایین خودداری نمایید ، در چنین شرایطی درجه حرارت موتور ممکن است به علت جریان محدود هوا (چون فن موتور به تبع سرعت موتور با سرعت کم کار میکند) بیش از حد معمول بالا رود و موتور داغ شود.

  12.در صورتی که بخواهیم برای کاهش تداخل الکترومغناطیسی از فیلتر EMI استفاده کنیم،این فیلتر باید تا حد امکان نزدیک به درایو نصب شود.
البته با کاهش فرکانس حامل Carrier نیز می توان EMI یا تداخل الکترومغناطیسی را کاهش داد.

 

فیلتر EMI

فیلتر EMI یا فیلتر تداخل الکترومغناطیسی ، برای سرکوب سازی تداخل امواج الکترومغناطیسی ناشی از تجهیزات و ادوات دیگر بر روی تجهیزاتی که نیاز به ایمنی بالایی دارند مورد استفاده قرار می گیرد. عملکرد آن این است که نویز الکترونیکی فرکانس بالا را کاهش دهد که ممکن است باعث ایجاد تداخل با سایر دستگاه‌ها شود.

 

فیلتر EMC

این فیلترها برای کاهش انتقال نویزهای الکترومغناطیسی از منبع تغذیه به درایو مورد استفاده قرار می گیرند. تمام درایوهای استاندارد دارای یک فیلتر EMC داخلی می باشند که توسط مشتری یا کاربردهای صنعتی مختلف تعیین می گردد. در مواردی که فیلترینگ سطح بالاتری مورد نیاز باشد ، فیلتر EMC خارجی را می توان به درایوی که فاقد فیلتر است و یا حتی فیلتر داخلی نیز دارد، اضافه می نمایند.