آشنایی با سیستم هایDCS

آشنایی با سیستم هایDCS

آشنایی با سیستم های DCS

سیستم های کنترل غیر متمرکز یا همان DCS مخفف عبارت  (Distributed Control System)سیستم کنترل توزیع شده میباشد DCS یک روش کنترلی است و مجموعه ای از کنترلر ها با قابلیت پردازش بیش از یک حلقه میباشد. ارتباط بین این کنترلر ها از طریق شبکه های صنعتی استاندارد صورت میگیرد. DCS در واقع یک سیستم کنترل توزیع شده یک سیستم کنترل خودکار شده­ و با طراحی ویژه است که متشکل از المان­ های کنترل توزیع­ شده از نظر جغرافیایی در کارخانه یا حوزه­ کنترل است.

این سیستم با سیستم کنترل مرکزی که در آن یک کنترل کننده­ واحد در مکان مرکزی عمل کنترل را مدیریت می­کند،تفاوت دارد،بلکه در DCS هر المان پردازش یا ماشین یا گروهی از ماشین­ها به وسیله­ یک کنترل کننده­ اختصاصی کنترل می­شود. DCS متشکل از تعداد زیادی کنترل کننده­ محلی در قسمت­های مختلف حوزه­ کنترل کارخانه است و از طریق یک شبکه­ ارتباطی سرعت بالا به اینترنت متصل است.

روش های کنترل در موتورهای القایی

روش های کنترل در موتورهای القایی

روش های کنترل در موتورهای القایی

بهترین روش کنترل دور به وسیله کنترل همزمان ولتاژ و فرکانس می باشد. چون مقدار فوران میدان مغناطیسی دوار موتورهای القایی متناسب با نسبت ولتاژ به فرکانس می باشد. بنا براین در صورتی که به همان نسبت که ولتاژ را تغییر می دهیم مقدار فرکانس را نیز تغییر دهیم ، در نتیجه مقدار دامنه ی میدان مغناطیسی دوار موتور تغییری نمی نماید و در نتیجه در کار ماشین اختلالی وجود نخواهد داشت. از طرف دیگر با تغییر مشخصات منبع تغذیه منحنی گشتاور بر حسب سرعت تغییر خواهد نمود. عیب این روش در قیمت بسیار بالای مبدل هایی می باشند که به صورت همزمان فرکانس و ولتاژ را کنترل می نمایند و همچنین دارای ساختمان پیچیده ای هستند و تعمیر و نگهداری آن ها مشکل می باشد و بعضا هزینه های مربوط به این مبدل ها از هزینه مربوط به خود موتور بیشتر می گردد . بنابراین در بسیاری از مواقع از لحاظ اقتصادی استفاده از این روش برای کنترل سرعت موتور القایی مقرون به صرفه نمی باشد.

شبکه های ارتباطی صنعتی

شبکه های ارتباطی صنعتی

شبکه های ارتباطی

در يك سيستم مدرن اتوماسيون صنعتي , ارتباط داده ها بين هر يك از دستگاههاي اتوماسيون نقش مهمي ايفا مي كند , هدف از استانداردهاي بين اللملي برقراري ارتباط بين همه دستگاههاي مختلف اتوماسيون است. از اين رو كوششهائي جهت استانداردسازي بين المللي در زمينه شبكه ها صورت گرفت كه دستاورد مهم آن پروتكل اتوماسيون صنعت (MAP)در راستاي سازگاري سيستم هاي ارتباطي بود. پروتكل MAP جهت غلبه بر مشكلات ارتباطي بين دستگاههاي مختلف اتوماسيون گسترش پيدا كرد و بعنوان يك استاندارد صنعتي جهت ارتباطات داده اي در كارخانه ها پذيرفته شد .
عملكرد و قابليت اطمينان يك سيستم اتوماسيون صنعتي در حقيقت به شبكه ارتباطي آن بستگي دارد .
در يك شبكه ارتباطي اتوماسيون صنعتي , بهبود عملكرد شبكه وقابليت اطمينان آن و استاندارد بودن ارتباطات با توجه به اندازه سيستم و افزايش حجم اطلاعات تعيين مي گردد.



آشنایی با سیستم های مانیتورینگ صنعتی

آشنایی با سیستم های مانیتورینگ صنعتی

آشنایی با سیستم های مانیتورینگ صنعتی

امروزه در کارخانجات و واحد های بزرگ صنعتی راهبری سیستمها و ماشین آلات به صورت محلـی و توسط اپراتور خاص برای هر قسمت،به علت گسترگی سایت فاصله بین یونیت ها،حجم بـالای تجهیزات و عدم امکان ایجاد هماهنگی های مورد نیاز بین واحد های مختلف،امکان پذیر نیست و از مجموعه ای به نام سیستم کنترل و مانیتورینگ استفاده می شود.

این مجموعه شامـل دو بخـش زیـر می باشد:

۱- سیستم کنترل :

متشکل از DCS / PLC و سخت افزار های مربوطه کـه مسـتقیما بـا I/O های داخل فیلد در ارتباط هستند.

۲- سیستم Operatingو Monitoring:

  این مجموعه در اتـاقی بـه نـام اتـاق مرکـزی یـا  Central control Room CCR نصب می شود و اپراتورها از طـریق ایـن واسط ها کنترل واحد ها را انجام می دهند. از آنجاییکه این سیسـتمها رابـــط بـین کـاربـــر و ماشـینآلات موجود در سایت می باشند، بـه آنهـا اجمـالا  Human – Machine Interface HMIیا ” رابط بین کاربر – ماشین ” گفته می شود.

روش های راه اندازی موتورالکتریکی سه فاز

روش های راه اندازی موتورالکتریکی سه فاز

روش های متفاوت راه اندازی موتور سه فاز

علی رغم مزایای فراوان الکتروموتور القائی یکی از معایب این نوع موتورها جریان راه اندازی آنها میباشد که مقدار آن بستگی به طراحی موتور میتواند بین 3 الی 7 برابر جریان نامی باشد و مقدار گشتاور راه اندازی میتواند تا سه برابر گشتاور نامی باشد دلیل بالا بودن جریان راه اندازی در الکتروموتورهای القائی را در مقاله ای دیگر توضیح داده ایم که جهت آشنایی  میتوانید آن را در مقاله های مربوط به الکتروموتور مطالعه فرمایید.

را ه اندازی نرم الکتروموتور علی رغم اینکه باعث کاهش جریان الکتریکی کشیده شده از اداوات الکتریکی شبکه برق چون کابل، ترانس، کلید، ژنراتورها و غیره میشود  منجر به کاهش شدید استهلاک در کوپلینگ ها ، کلاچ ها و سایر تجهیزات مکانیکی متصل به الکتروموتور میشود. جهت راه اندازی نرم و کاهش جریان راه اندازی  موتورهای القایی روش های مختلفی استفاده می شود که متداول ترین  این روش ها را میتوان زیر به صورت زیر تقسیم بندی کرد:

مقاومت ترمز اینورتر (Brake Chopper) و نحوه محاسبه آن

مقاومت ترمز اینورتر (Brake Chopper) و نحوه محاسبه آن

مقاومت ترمز اینورتر (Brake Chopper)

مقاومت ترمز به صورت مستقیم به مبدل فرکانس متصل می شود و CHOPPER ترمز ، این مقاومت را فعال می سازد و زمانی که فرکانس خروجی  اینورتر به دلیل کنترل سیستم کاهش پیدا می کند ، آن را وارد مدار می کند . کاهش در میزان سرعت یا عملکرد ترمز باعث کاهش فرکانس جریان  الکتروموتورمی گردد و کاهش فرکانس در سلف موجب تبدیل سیم پیچ ها به ژنراتورمی شود ، در نتیجه ولتاژ بالا می رود و زمانی که این ولتاژ از یک مقدار مشخص بالاتر می رود (chopper ) ، مقاومت ترمز را فعال می سازد تا زمانی که ولتاژ به حد نرمال خود در شبکه برسد. این عمل تا زمانی ادامه می یابد که سرعت موتور با سرعت ورودی متناسب شود.